سابقه ی نمایه ی توده ی بدنی، ابزاری مفید برای غربالگری دیابت

 2 می 2014- غربالگری دیابت با در نظر گرفتن سابقه ی نمایه ی بدنی افراد و نمایه ی بدنی فعلی آنها می تواند با صحت بیشتری انجام شود.

محققین ژاپنی ارتباط قویی بین بالاترین BMIفرد درطول عمرش واحتمال ابتلا به دیابت نوع  2 تشخیص داده نشده، در افراد درمعرض خطر یافتند.

 تغییر در BMIفرد بین سن 20 سالگی و حداکثر BMIفرد در طول مدت عمرش قویاً با دیابت تشخیص داده نشده، مرتبط است.

دکتر soneاز دانشگاه نیگاتا در ژاپن می گوید: این ارتباط شاید  به این دلیل باشد که BMIفرد در 20 سالگی و حداکثر BMIفرد در طول زندگیش کمترتحت تأثیر کاهش ارتباط بین چاقی ودیابت به دلیل پیری قرار می گیرد.

دراین تحقیق، دانشمندان 16226 مرد و 7026 زن ژاپنی با محدوده ی سنی 30 تا 75 سال را که سابقه ی تشخیص دیابت نداشتند، مورد بررسی قرار دادند. میزان دیابت نوع 2 تشخیص داده نشده 3.3درصد در میان  شرکت کنندگان  تخمین زده شد.

دانشمندان دریافتند که حداکثر BMIفرد در طول زندگی اش، نشانگر قدرتمندی از احتمال ابتلا  به دیابت درهر دو جنس است. این عامل از فاکتورهایی نظیر سن، فشار خون بالا، دیس لیپیدمیا و سابقه ی فامیلی ابتلا به دیابت مستقل است. همچنین تغییر BMIدر20 سالگی تا حداکثر BMIطول عمر فرد دارای ارتباط قابل توجهی با بیماری دیابت است، همانطور که BMIفعلی فرد با بیماری دیابت ارتباط دارد.

درافراد 50 سال و بالاتر قویترین عامل پیش بینی کننده  حداکثر BMIفرد درطول عمر اوست و همچنین تفاوتBMIدر 20 سالگی و حداکثر BMIفرد در طول عمر او نسبت به BMIفعلی فرد صحت غربالگری را بیشتر افزایش می دهد. در افراد شرکت کننده ی جوانتر حداکثر BMIدرطول عمر فرد و BMIفعلی فرد از نظر قدرت پیش بینی مساوی بودند. محققین می گویند: نتایج این تحقیق نشان می دهد در دستورالعمل غربالگری دیابت درنظر گرفتن بیشترین BMIفرد در طول عمرش می تواند در ارزیابی غربالگری موثر باشد.

منبع :

www.diabetes.co.uk/news/2014/may/bmi-history-may-be-useful-for-diabetes-screening-94496504.html

 

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا